USA-valet


Det amerikanska valet är på ett sätt över, men nu börjar det hårda arbetet. Inte bara för Trump utan även för det amerikanska folket och alla de länder och dess ledare som vill skapa ett förhållande vis hållbart förbund. 

När de amerikanska välkampanjerna började, följde jag med via media. Inte så som jag gjorde förr, snedast då Al Gore var en av kandidaterna. Han brann för miljön och även om jag ville se honom som president, så tror jag att han blev bättre av som VD för Current och gör ett bra arbete för miljön. Inte illa heller att ha fått Nobels Fredspris år 2007.

Idag är det Donald J Trump som är president i USA. Han är den 45:e i ledet och när han poppade upp som en svamp i skogen, en regnig dag, så tänkte jag tyst för mig själv att det skulle vara typiskt om denne man blev president. Hoppas verkligen på Hillary Clinton, men sedan är det just detta med det amerikanska valsystemet. Mer eller mindre under all kritik. Fast Clinton fick mer röster, så förlorade hon.

Trump är kontroversiell. Då jag såg honom första gången var i ett program, där han letade efter unga och modiga medarbetare. De fick uppdrag och han sparkade dem en efter en. Ingen kändes värd ett arbete vid hans sida. Känns som om han gör likadant just nu, genom att sparka ut 80 internationella ambassadörer. Utan att ha några ersättare. Det kanske inte tillhör det vanligaste att göra så här, men visst….

Av egen erfarenhet vet jag hur viktigt det är med en fungerande sjukvård. Det första Trump gjorde var att slopa stora delar av Obama-care. Bara så där, upp och ner. Jag vet, av några som bor i USA, att Obama-care har gett dem ett nytt hopp och nya möjligheter att friskna till, speciellt när det kommer till mentala sjukdomar som depression, ångest och PTSD. 

Ja, nu är hans första dagar som president här och vi får se hur „great“ USA blir igen. Sånt han har sagt och pekat på, gör att vissa krafter jublar mer än andra. Han har ingen politisk karriär, men är en affärsman och miljardär. Hoppas han inte styr USA som ett företag. 

Men jag kan förstå att USA är splittrat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar