Midsommar

Flaggan vajar.
Sommarens mitt är här, med högtiden midsommar. I vissa områden, sedan 300-talet, firas Johannes Döparens födelse den 24 juni och midsommar förknippas med honom. I Finland firas Juhannus och i Norge och Danmark firas S:t Hans dag. Det finns även skillnader mellan den hedniska och kristna midsommaren. Men hur det än firas så vill människorna ha solen framme, på en helt blå himmel och till det en mjuk vind. Då smakar sillen, nypotatisen, nubben och jordgubbstårtan extra gott. 

I år var det nästan perfekt midsommar, när det kommer till vädret. För min del var det alldeles för varmt. Vi var, som vi brukar, hemma hos svärmor i Blekinge och graderna gick sakta upp under förmiddagen. Som högst nådde de +32 grader. Jag längtade till en skuggig plats med sval havsbris, men fick nöja mig med en handfläkt. 

Semestertiderna har börjat. Inom någon dag åker vi till stugan och placeras oss där, mitt i skogen. Det blir att klippa gräset och packa upp de första dagarna. Det blir skönt när vi väl har kommit i ordning.

Här om dagen tog jag en sväng till SmartEyes och kollade synen. Det var ingen större förändring så, men brytningsfelet var stort som vanligt och nu blev det progressiva glas. Texter på datorn, mobilen, i böcker och tidning är smått jobbiga. Ska bli spännande att testa detta. Just nu åker glasögonen av och på, beroende på vad jag gör. Slitna är dessa med. Har väl haft de här i mer än 10 år. Tiden går fort när man har roligt.

Glad Midsommar och God fortsättning på sommaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar