God Jul!

Karelsk gryta redo för kokta vattnet och ugnen.
Skinkan i bakgrunden.
Klockan är ett på natten och jag har en karelsk gryta i ugnen. Det är något av långkok, men en av favoriterna hos mig och barnen på julbordet. Imorgon, ja - senare idag - gör vi resten. Det tar inte så lång tid att fixa en Jansson och en potatisgratäng. Och de där goda nutellakakorna går i ett nafs. Stånka korv behöver vi inte, för den kommer så smidigt i fina förpackningar från närmaste mataffären. Men köttbullar ska jag rulla!

Samtidigt som jag känner doften från grytan och skinkan som blev klar innan, så tänker jag på julens mening och de jular som var då jag var yngre. Mycket har förändrats längs med vägen och tankarna går för tillfället till mamma, som gick bort förra året - just på julafton. Ett år idag.

Jag och mamma kanske inte hade den bästa relationen, men vi hade en relation där vi mer eller mindre försökte låta bli varandras fredade zoner. Egentligen inget jag ville, men det blev så. Olika generationer, som min äldsta dotter brukar syfta till då jag enligt henne inte förstår hur hon tänker, skulle jag kunna tänka mig är ett av skälen. Men hur det än var så kunde hon julpynta.

Nu när en av mina favorithelger, julen, är på gång så känner jag inte samma glädje som jag gjorde förr. Vet inte om jag kan kalla det för sorg eller saknad, men något är det som inte finns där längre. Jag hoppas att hon har det bra där hon är nu. Det är det enda jag önskar.


Må julen bli fin och
ge ro i sinnet,
Låt alla problem
bli små och försvinna.
Låt dagarna som
kommer bli goda och fina
God Jul till dig och de dina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar