Alla dessa platser

Nu i semestertider kommer fler och fler artiklar fram på resmål, viktiga platser att besöka och små som stora somriga bucketlistor. Det är alltid intressant att läsa sådant, oftast med samma platser men i en annan rangordning.

Den senaste jag läste var Svenska Dagbladets artikel om "Tolv platser du måste se innan du dör". På listan finns New York, Island, Macchu Pichu och några till. Jag skulle kunna tänka mig att se Petra i Jordanien, Påskön i Chile, torget i Marrakech och åka på safari i Afrika. Sedan skulle jag vilja lägga till några resmål - nämligen Taj Mahal. Skulle inte heller gråta över en häftig tågresa

Men man får inte glömma att en resa i närområdet kan ge mycket med. Jag och maken var på en biltur här om dagen och svängde av till Hålahult, bara för skojs skull. Plötsligt efter en kringelikrokväg i skogen hamnar vi i ett öppet området med våningshus och en byggnad som kan liknas vid skola, anstalt, sjukhem. Vi funderade var vi hade hamnat och väl hemma igen så gjorde jag en sökning och fann att det var Hålahults gamla sanatorium. Att läsa om detta område och även lära sig att det kan spöka där var en upplevelse. Och då var vi inte ens långt hemifrån. 

Det finns många platser att uppleva, börja där du står.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar